تبلیغات
ولایت آقا - درباره فعالیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین لاری

ولایت آقا
 
با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم
گفتار زیر از دكتر سید محمدتقی آیت‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز درباره‌ی فعالیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موسوی لاری است كه به مناسبت انتشار متن پیام تسلیت رهبر انقلاب منتشر شده است:

آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری از شخصیت‌های ممتاز معاصر و از روحانیونی است كه ناشناخته مانده‌اند. این شخصیت محترم فرزند مرحوم آیت‌الله سید علی‌اصغر موسوی لاری بود؛ از مجتهدین بنام و بزرگ ایران كه در دنیای اسلام بسیار مورد احترام بوده و در منطقه‌ی جنوب ایران به‌ویژه منطقه‌ی لارستان سال‌ها رهبری مردم را بر عهده داشت. او خود فرزند آیت‌الله‌العظمی سید عبدالحسین لاری است كه رهبر مبارزات مشروطه‌خواهی از یك‌سو و پیشوای مبارزه با استعمار و استبداد خارجی از سوی دیگر و البته در دوران خودش مؤسس حكومت اسلامی در جنوب ایران نیز بود.


ادامه مطلب....
گفتار زیر از دكتر سید محمدتقی آیت‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز درباره‌ی فعالیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین موسوی لاری است كه به مناسبت انتشار متن پیام تسلیت رهبر انقلاب منتشر شده است:

آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری از شخصیت‌های ممتاز معاصر و از روحانیونی است كه ناشناخته مانده‌اند. این شخصیت محترم فرزند مرحوم آیت‌الله سید علی‌اصغر موسوی لاری بود؛ از مجتهدین بنام و بزرگ ایران كه در دنیای اسلام بسیار مورد احترام بوده و در منطقه‌ی جنوب ایران به‌ویژه منطقه‌ی لارستان سال‌ها رهبری مردم را بر عهده داشت. او خود فرزند آیت‌الله‌العظمی سید عبدالحسین لاری است كه رهبر مبارزات مشروطه‌خواهی از یك‌سو و پیشوای مبارزه با استعمار و استبداد خارجی از سوی دیگر و البته در دوران خودش مؤسس حكومت اسلامی در جنوب ایران نیز بود.

مرحوم آقای مجتبی موسوی لاری در سال ۱۳۱۴ شمسی در لار و در یك خانواده‌ی روحانی به دنیا ‌آمد. ایشان پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در استان فارس، به قم آمد و تحصیلات عالیه‌اش را پی گرفت.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif موهبت بیماری
آقا سید مجتبی از نوجوانی بیمار بود و از بیماری دستگاه گوارش رنج می‌برد، اما این مسأله تأثیر سوء بر تلاش و انگیزه‌ی او نداشت، بلكه با علاقه‌ای كه به حقیقت اسلام داشت و خودش را خدمت‌گزار دین می‌دانست، تمام تلاش خود را مصروف داشت تا هم بر دانایی‌اش بیفزاید و هم در مسیر تقوا و سیر و سلوك معنوی راستین باشد. همین بیماری یكی از موهبات الهی برای ایشان به شمار ‌آمد. در دهه‌ی ۱۳۴۰ وقتی بیماری‌اش در ایران درمان نشد، ناچار به كشور آلمان رفت. همین سفر فضای جدیدی برای تبلیغ دینی او باز كرد و در آن‌جا متوجه شد كه اسلام و مكتب اهل‌بیت علیهم‌السلام چقدر ناشناخته است. همان‌جا تصمیم ‌گرفت روش خود در تبلیغ دینی را بر پایه‌ی حقایق دین قرار دهد و حوزه‌ی تبلیغ خود را به خارج از كشور منتقل كند. پس از بازگشت، یافته‌ها و دریافت‌ها و برداشت‌های خود را طی مقالاتی در مجله‌ی ماه‌نامه‌ی «مكتب اسلام» كه در سال ۱۳۳۷ در زمان زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی تأسیس شده و منتشر می‌شد، به نگارش درآورد.
او الگویی ساخت و نشان داد می‌توان با هزینه‌ی كم، بهره‌وری زیاد را داشت. تبلیغ فقط نیاز به بودجه ندارد، به همت و تعمق و استدلال متین و منطقی و به اخلاق خوب نیاز دارد.

در آن زمان ایشان مشكل اساسی را در تك‌بُعدی بودن تشخیص داد؛ می‌دید كه اكثر روحانیون در مقوله‌ی احكام و فقه درجه‌ی استادی دارند و مجتهد هستند و نیاز فقهی جامعه را مرتفع می‌كنند، اما این امر موجب شده كه به بعضی ابعاد دیگر اسلام كمتر توجه شود؛ از جلمه بُعد اخلاقی كه یكی از جنبه‌های مهم و سه‌گانه‌ی اسلام است. وقتی هم از بُعد اخلاقی بحث ‌می‌كنند، بیشتر جنبه‌های اصطلاحاً دستوری مورد توجه بوده و نه جنبه‌های مبنایی. ایشان متوجه شد كه باید اخلاق را با بیانی نو و دلچسب ارائه كرد تا روابط مردم در این راه استوار شود و مسیر حركت به سوی یك زندگی اخلاقی فراهم شود. ایشان به دنبال این زمینه رفت و كتابی اخلاقی را بر این پایه نوشت كه بسیار ارزشمند است. این كتاب تاكنون ‌بارها به چاپ رسیده و به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif در برابر غرب
در آن زمان غرب‌زدگیِ كور در ایران جدی و مشكل اساسی بود. یعنی افراد و نوعاً جوان‌ها راز پیشرفت را در پیروی از غرب می‌دانستند و در عین حال غرب را هم نمی‌شناختند. آیت‌الله موسوی لاری با شناختی كه از غرب پیدا كرد و با آن‌چه در مبانی دینی شناخته بود، با یك فكر نقاد و قوی و دقیق، وارد این مسأله شد و كتاب «سیمای تمدن غرب» را نوشت. این كتاب یك تعامل بین غرب و شرق و یك برخورد منصفانه با جریان غرب است. مثلاً از تلاش دانشمندان اسلامی در رشته‌های مختلف و این‌كه ریشه‌های علوم غربی در میراث اسلامی است پرده برمی‌داشت. این كتاب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط یك خاورشناس به نام آقای بولدینگ به انگلیسی ترجمه شد و بسیار زیبا و با یك مقدمه‌ی بسیار عالمانه به چاپ رسید. ایشان در آن مقدمه خاستگاه‌های خود را معرفی كرده است. این كتاب در عین حال كه از زیاده‌گویی و گزافه‌گویی دور است، آگاهی‌بخش است و برای همین به بیش از ده زبان هم ترجمه شده است.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/2074/B/khamenei002.jpg
آیت‌الله سید مجتبی لاری با علمای آن روزگار و با اندیشمندان دانشگاهی در تماس بود و نیازها را خوب می‌شناخت. پیروزی انقلاب اسلامی نیز موجب شد مسئولیت‌های اجتماعی ایشان سنگین‌تر شود. ایشان معمولاً شش ماه در قم و شش ماه در لار بود تا بتواند خدمات خود را ارائه دهد. ایشان یك‌تنه دفتری هم برای نشر معارف اسلامی ایجاد كرد و كوشید تا با استقلال رأی و با بودجه‌ی محدود و بدون وابستگی به جایی، این كار را پیش ببرد. این دفتر با ابتكار عمل بر مسائل مسلمانان خارج از كشور متمركز شد و با آنها ارتباط پیدا كرد. آثار ایشان هم به آن‌جا رفت و ایشان شناخته شد. از آفریقا شروع كرد تا به آمریكا و اروپا برسد.

جالب است كه ایشان از طریق مكاتبات این كارها را می‌كرد. چون به دلیل همان بیماری، فقط توانست یك سفر دیگر به آمریكا برود. حدود یك سال قبل از انقلاب بود كه ایشان به آمریكا رفت. در نامه‌ای كه بعدها به من نوشت، گفت من رفتم آن‌جا تا بررسی كنم كه چه نیازهایی هست. با مسلمانان كشورهای دیگر نشست و برخاست داشت. كتاب بعدی ایشان یعنی «مبانی اعتقادات در اسلام» نتیجه‌ی همین مطالعات و زحمات بود. این كتاب مبانی پنجگانه‌ی اعتقادات را بیان می‌كند؛ یعنی توحید، نبوت، امامت، معاد و عدالت.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نگرش و روش
ایشان بر خلاف آن‌چه تا آن زمان رایج بود، چند ویژگی داشت: یكی این‌كه بیان و قلمش رسا و شیوا بود. دیگر این‌كه فهم عمومی مخاطب را نگاه می‌كرد. سوم این‌كه از تجلیلِ آن‌چه كه در دین معیاری نیست و به اوهام و این قبیل امور می‌انجامد، جدا بود.
در دهه‌ی ۱۳۴۰ وقتی بیماری‌اش در ایران درمان نشد، ناچار به كشور آلمان رفت. همین سفر فضای جدیدی را برای تبلیغ دینی او باز كرد و در آن‌جا متوجه شد كه اسلام و مكتب اهل‌بیت علیهم‌السلامچقدر ناشناخته است. همان‌جا تصمیم ‌گرفت روش خود در تبلیغ دینی را بر پایه‌ی حقایق دین قرار دهد و تبلیغ خود را به خارج از كشور منتقل كند.

آیه‌ی مباهله یكی از درخشان‌ترین آیات قرآن است و یك اصل را به‌روشنی بیان می‌كند كه حقانیت دین با پیامبر اسلام و خاندان پاك او رقم می‌خورد. پیامبر خدا برای این‌كه حقیقت اسلام را به مسیحیان نجران ثابت كند، از اهل بیت عصمت و طهارت بهره جست و نشان داد كه اسلام یك دین عقلانی-كاربردی است و در همه‌جا با این اهل بیت می‌توان حقیقت اسلام را اثبات كرد و نیازی به چیز دیگر نیست. برای همین هم پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دو گوهر گرانبها را از خود به جا گذاشت، كتاب خدا و عترتش.

مرحوم آقای لاری هم با تكیه بر قرآن و عترت، آثار خود را نوشت و نشان داد كه جذابیت در آن‌ها است. وقتی در قلم‌ها اخلاص باشد و اسلام را معرفی كند، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. وقتی محاسن كلام اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان شود، پذیرش همگانی هم به دنبال آن خواهد بود. درك عمیق ایشان باعث شد كه كتاب مبانی اعتقادات ایشان كه اول به صورت مقالات منتشر می‌شد، بعدها به صورت مجموعه درآید و عده‌ی بسیاری را جذب تعالیم اسلامی كند، چون حقیقت مكتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را برای خیلی‌ها روشن ساخت و آنها قلباً به سوی این مكتب آمدند.

ما می‌دیدیم كه بسیاری رفقای ایشان از كشورهای دیگر می‌آمدند با ایشان بحث می‌كردند و ایشان برای آنها كتاب‌ می‌نوشت و نیازها و پرسش‌های آنها را پاسخ می‌داد. علی‌رغم بیماری، سعی می‌كرد با جدال أحسن دیگران را به اسلام دعوت كند. این ویژگی‌ها باعث می‌شد كسانی كه جذب می‌شدند، این آثار را در جاهای دیگر نیز منتشر كنند.

ایشان با مسلمانان ارتباط داشت و با كمترین امكاناتِ مسلمانان كشورهای دیگر، این ارتباط را برقرار می‌كرد؛ نه این‌كه بخواهد خودش یك دفتر مستقلی با هزینه‌های بالا تحمیل كند. او الگویی ساخت و نشان داد می‌توان با هزینه‌ی كم، بهره‌وری زیاد داشت. تبلیغ فقط نیاز به بودجه ندارد، به همت و تعمق و استدلال متین و منطقی و به اخلاق خوب نیاز دارد. ایشان همیشه حسن برخورد داشت. لبخند می‌زد و آماده بود كه سخنان دیگران را بشنود. رفتاری ملایم و چهره‌ای آرام داشت. توسلی درونی به ساحت مقدس ولیّ‌عصر علیه‌السلام داشت كه همیشه ایشان را راهنمایی می‌كرد كه چگونه در راه آن بزرگوار قدم بردارد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نگاه تقریبی
ایشان نگاه مثبتی نسبت به اسلام داشت. معتقد بود اگر اسلام را ساده و شیوا و بی‌پیرایه، بی‌آنكه بخواهند درگیری ایجاد كنند، با منطق و استدلال بیان كنند، جاذبه ایجاد می‌شود. اسلام یك دین فطری است و میل به آن با روشن كردن نقطه‌های حساس فطرت انسان ایجاد می‌شود. به همین جهت بود كه ایشان با ایجاد تحریكات مثبت، انگیزه‌های مثبت و شناخت دقیق را دنبال می‌كرد.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/2072/B/016.jpg
در كتاب مبانی اعتقادات، پایبندی ایشان را به مبانی تشیع و دفاع از مبانی اهل‌بیت به‌خوبی می‌بینیم، اما در همان‌جا هم روشمند و با تكیه بر آموزه‌های بزرگی كه از پیشوایان دینی رسیده، اعتقادات را تبیین می‌كند. كتاب امامت ایشان نیز بسیار ارزشمند است و روش ایشان را در شناخت آن مكاتب نشان می‌دهد.

اگر محاسن گفتار اهل ‌بیت علیهم‌السلام درخور آن‌ها و آن‌چنان كه هست، به خوبی تبیین شود، مردم به سوی حقیقت رو می‌آورند. ایشان از همین اصل بهره گرفته بود و همین كار را می‌كرد. بی‌آن‌كه بخواهد از اصول خودش كناره‌گیری كند یا حقایق را بپوشاند. با تبیین روشمند حقایق، به‌شیوایی و با استدلال و متانت، حقانیت این مكتب را ارائه می‌داد و دیگران را به فكر وامی‌داشت تا اگر فكر دیگری هست، با آن محك بخورد.

مردم برتری موضع و استدلال را می‌بینند. طبیعی است كه انسان یك موجود عاقل است و وقتی برترین را دید، حتی برتر را هم نمی‌پذیرد تا چه رسد به چیزی كه با برترین، فاصله‌ای بی‌نهایت دارد. ایشان سعی می‌كرد چهره‌ی واقعی اسلام و شیعه را نشان دهد. یعنی به همان شیوه‌ی پیامبر خدا كه حقانیت خود و اهل‌بیتعلیهم‌السلام را در ماجرای مباهله ثابت كرد. علاوه بر آن، ایشان همكلاسی‌هایی از اساتید دانشگاه و مذاهب اهل ‌سنت داشت كه بین ایشان رابطه‌ی دوستی برقرار بود. معتقد بود حقیقت نیاز به تحمیل با زور ندارد، بلكه منطق استوار اسلام می‌تواند بیانگر حقیقت باشد.
مرحوم آقای لاری در كتاب مبانی اعتقادات سعی كرده استاندارد اعتقادات را با زبان روز و درك‌پذیر برای مردم ایران، به شكل قابل استفاده و برای مردم بیرون از ایران، با ادبیات و فرهنگ ویژه‌ی خودشان بیان كند. آثار ایشان در خارج از كشور، هم به دست مسلمان‌ها می‌رسید و هم غیر مسلمان‌ها.

مرحوم آقای لاری در كتاب مبانی اعتقادات سعی كرده است استاندارد اعتقادات را با زبان روز و درك‌پذیر برای مردم ایران، به شكل قابل استفاده و برای مردم بیرون از ایران، با ادبیات و فرهنگ ویژه‌ی خودشان بیان كند. آثار ایشان در خارج از كشور، هم به دست مسلمان‌ها می‌رسید و هم غیر مسلمان‌ها. بسیاری از غیر مسلمان‌ها با كتاب‌های ایشان به اسلام رو آوردند. از دیگر فرقه‌های مسلمانان هم همین‌طور. ما در خارج از ایران انواع و اقسام مسلمان‌ها را داریم. به‌خصوص در غرب افرادی داریم كه به دنبال اطلاعاتی از دین اسلام به عنوان یك پدیده‌ی نو هستند. آثار ایشان می‌توانست این عطش آنها را فروبنشاند و به نیازهای فكری آنها تا حدود قابل توجهی پاسخ دهد.

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif همراه با امام و انقلاب
آیت‌الله موسوی لاری از آغاز انقلاب به عنوان نماینده‌ی امام خمینی رحمه‌الله در منطقه‌ی لارستان فعال بود كه منطقه‌ای حساس است و نیاز به درایت و شناخت عمیق از اوضاع و احوال آن دارد. غیر از مذهب تشیع كه اكثریت هستند، در آن‌جا مذاهب اهل سنت هم هستند. تعامل خردمندانه‌ی ایشان با آنها، یك الگو است. در دنیای اسلام، فقهای بزرگی داریم كه افتخار ما هستند. اما امروز نیاز هست كه در دو بُعد بیشتر كار كنیم؛ یكی اعتقادات كه اساس و زیربنای مكتب را تشكیل می‌دهد. آقای لاری در این زمینه انصافاً باجدیت كار كرد و توانست عده‌ی بسیاری را معتقد كند. بُعد دوم هم اخلاق است كه ایشان در این زمینه هم نقص را دید و توانست خلأ را پر كند.





طبقه بندی: خبر،  بیانات خاص،  دیدار ها، 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 29 اسفند 1391 توسط ولایتمدار
تمامی حقوق مطالب برای ولایت آقا محفوظ می باشد